Golsha R, Sheykholeslami A S, Charnaei T, safarnezhad Z. Educational Performance of Faculty Members from the Students and Faculty Members’ Point of View in Golestan University of Medical Sciences. jcbr 2020; 4 (1) :6-13
URL:
http://jcbr.goums.ac.ir/article-1-205-fa.html
گلشا رقیه، شیخ الاسلامی آمنه سادات، چارنایی طاهره، صفرنژاد زهره. بررسی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی و دیدگاه دانشجویان دانشکده پزشکی. Journal of Clinical and Basic Research. 1398; 4 (1) :6-13
URL: http://jcbr.goums.ac.ir/article-1-205-fa.html
1- مرکز تحقیقات عفونی
2- دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، sheykholeslami@goums.ac.ir
3- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده: (4904 مشاهده)
زمینه و هدف:
ارزشیابی آموزشی، نقش ویژهای در تعیین و ارتقاء کیفیت آموزشی دارد که بیتردید ضامن بهبود مستمر کیفیت آموزشی خواهد بود. اساتید ارکان اصلی دانشگاهها هستند، که نحوه عملکرد آنها در بازده یک نظام آموزشی نقش اساسی ایفا میکند این مطالعه به منظور مقایسه نتایج خودارزیابی اساتید و ارزشیابی دانشجویان از عملکرد آموزشی اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان طراحی گردید.
روش بررسی:
این پژوهش یک مطالعه مقطعی با رویکرد توصیفی-تحلیلی است که به منظور مقایسه نتایج خودارزیابی اساتید و ارزشیابی دانشجویان از عملکرد آموزشی اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان در سه سال تحصیلی 93-1390 با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان وخودارزیابی اساتید انجام گرفت. دادهها پس ازجمعآوری با استفاده ازنرمافزارآماری SPSS-18 موردتجزیهوتحلیل قرارگرفت. برای توصیف دادهها ازروشهایآماریتوصیفی وبرای تحلیل، ازآزمونهای شاپیروویلک، منویتنی، ضریبتوافقکاپا وICC استفاده گردید. سطح معناداری05/0درنظرگرفتهشد.
یافتهها:
اساتید شامل 66نفر(6/34%) زن و125نفر(4/65%) مرد و(8/78%) استادیار و(2/21%) دانشیار، با میانگین و انحراف معیار88/6±3/12سال سابقه خدمت بودند. دانشجویان از 191استاد، 24نفر(56/12%) را با بیشترین نمره و 23نفر(04/12%)را با کمترین نمره ارزیابی کردند. میانگین نمرات اساتید خانم در هر دو ارزشیابی، بیشتر از میانگین نمرات اساتید آقا بوده است. بین نظر دانشجویان و خود اساتید در خصوص عملکردشان توافق نظر وجود داشت، اما این توافق بسیار کوچک بود.
نتایج:
یافتهها حاکی از آن است که با گذشت زمان از توافق بین نظر اساتید و دانشجویان کاسته شده که این مهم، ضرورت افزایش حساسیت مدیران آموزشی در استفاده از نتایج ارزشیابی و بازخورد آن به اساتید را بیش از پیش ایجاب مینماید.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم پایه پزشکی