دوره 4، شماره 1 - ( 11-1398 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 13-6 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golsha R, Sheykholeslami A S, Charnaei T, safarnezhad Z. Educational Performance of Faculty Members from the Students and Faculty Members’ Point of View in Golestan University of Medical Sciences. jcbr 2020; 4 (1) :6-13
URL: http://jcbr.goums.ac.ir/article-1-205-fa.html
گلشا رقیه، شیخ الاسلامی آمنه سادات، چارنایی طاهره، صفرنژاد زهره. بررسی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی و دیدگاه دانشجویان دانشکده پزشکی. Journal of Clinical and Basic Research. 1398; 4 (1) :6-13

URL: http://jcbr.goums.ac.ir/article-1-205-fa.html


1- مرکز تحقیقات عفونی
2- دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، sheykholeslami@goums.ac.ir
3- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (4048 مشاهده)
زمینه و هدف:
ارزشیابی آموزشی، نقش ویژه­ای در تعیین و ارتقاء کیفیت آموزشی دارد که بی­تردید ضامن بهبود مستمر کیفیت آموزشی خواهد بود. اساتید ارکان اصلی دانشگاه­ها هستند، که نحوه عملکرد آنها در بازده یک نظام آموزشی نقش اساسی ایفا می­کند این مطالعه به ­منظور مقایسه نتایج خودارزیابی اساتید و ارزشیابی دانشجویان از عملکرد آموزشی اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان طراحی گردید.
روش بررسی:
این پژوهش یک مطالعه مقطعی با رویکرد توصیفی-تحلیلی است که به­ منظور مقایسه نتایج خودارزیابی اساتید و ارزشیابی دانشجویان از عملکرد آموزشی اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان در سه سال تحصیلی 93-1390 با استفاده از دو پرسش­نامه استاندارد ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان وخودارزیابی اساتید انجام گرفت. داده­ها پس ازجمع­آوری با استفاده ازنرم­افزارآماری SPSS-18 موردتجزیه­وتحلیل قرارگرفت. برای توصیف داده­ها ازروش­های­آماری­توصیفی وبرای تحلیل، ازآزمون­های شاپیروویلک، من­ویتنی، ضریب­توافق­­کاپا وICC استفاده گردید. سطح معناداری05/0درنظرگرفته­شد.
یافته­ها:
اساتید شامل 66نفر(6/34%) زن ­و125نفر(4/65%) مرد و(8/78%) استادیار و(2/21%) دانشیار، با میانگین ­و انحراف معیار88/6±3/12سال سابقه خدمت بودند. دانشجویان از 191استاد، 24نفر(56/12%) را با بیشترین نمره و 23نفر(04/12%)را با کمترین نمره ارزیابی کردند. میانگین نمرات اساتید خانم در هر دو ارزشیابی، بیشتر از میانگین نمرات اساتید آقا بوده است. بین نظر دانشجویان و خود اساتید در خصوص عملکردشان توافق نظر وجود داشت، اما این توافق بسیار کوچک بود.
نتایج:
یافته­ها حاکی از آن است که با گذشت زمان از توافق بین نظر اساتید و دانشجویان کاسته شده که این مهم، ضرورت افزایش حساسیت مدیران آموزشی در استفاده از نتایج ارزشیابی و بازخورد آن به اساتید را بیش از پیش ایجاب مینماید.
 
متن کامل [PDF 293 kb]   (1704 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پایه پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Journal of Clinical and Basic Research می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Clinical and Basic Research

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).